loading...
News it works
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
روابط دختر وپسر 11 1732 mehrdad_tehran
البوم غریبه فریدون برای دانلود 3 614 karikweb
دره ستاره ها قشم 0 425 ankara
ویژگی همسر خوب چیست؟ 0 450 ankara
آیا سایت های پرزرق و برق فلش بر روی ربات های موتور جستجو تاثیر دارد ؟ 0 301 bitaazimi68
چگونگی ساخت سایت بر رتبه بندی وب سایت در سئو تاثیر می گذارد 0 357 bitaazimi68
بهینه سازی موتورهای جستجوگر وب سایت علم عجیبی نیست 0 365 bitaazimi68
چگونه درکمترین زمان رتبه بندی وب سایت افزایش پیدا می کند 0 347 bitaazimi68
نقش فیس بوک در بازاریابی شبکه های اجتماعی و کسب و کار اینترنتی 0 418 bitaazimi68
4 مزیت اصلی بهینه سازی در طراحی وب سایت 0 368 bitaazimi68
مقدمه ای بر طراحی سایت 0 335 bitaazimi68
عوارض و مضرات پوشیدن لباس های تنگ برای خانم ها 0 493 raha
زندگی با همسری که علاقه ای به او ندارم 0 414 raha
فواید غسل جنابت بعد از رابطه زناشویی 0 609 raha
متشکرم 0 334 raha
کوتاه کننده متن readlesstext 0 369 raha
جوملا 3.4.1 منتشر شد 0 336 raha
داستان بادکنک من 0 485 homa
خصوصیت های زنان که مردان از آن متنفرند 0 378 homa
چرا آب میوه‌ها مضر هستند؟ 0 385 homa
بيماري اگزما چيست؟ 0 355 homa
pcpc بازدید : 802 نظرات (0)

اين مجازات صرفا براي مرد وجود دارد بنابراين اگر زن مبادرت به اين امر نمايد مشمول حکم اين ماده نيست چون مسئوليت ثبت ازدواج و طلاق و رجوع قانونا بر عهده مرد است.

جام جم آنلاين: برخي ازدواج‌ها اگرچه شرعي هستند اما قانوني نيستند. يکي از موارد ازدواج غيرقانوني، ازدواجي است که در دفاتر رسمي ازدواج ثبت نشود. يعني طرفين پس از جاري شدن صيغه عقد براي ثبت آن اقدام نکنند.

قانون ازدواج‌هايي را رسمي مي‌داند که در يکي از محضرهاي ازدواج ثبت شود و براي عدم ثبت رسمي ازدواج مجازات در نظر گرفته است.

ماده ۶۴۵ قانون مجازات اسلامي چنين تصريح مي‌کند: «به منظور حفظ کيان خانواده، ثبت واقعه ازدواج دائم، طلاق و رجوع طبق مقررات الزامي است، چنانچه مردي بدون ثبت در دفاتر رسمي مبادرت به ازدواج دائم، طلاق و رجوع نمايد به مجازات حبس تعزيري تا يک سال محکوم مي‌گردد.»

با صراحت مندرجات ماده ۶۴۵ قانون مجازات اسلامي عدم ثبت واقعه ازدواج براي زوجه جرم نيست. اين مجازات صرفا براي مرد وجود دارد بنابراين اگر زن مبادرت به اين امر نمايد مشمول حکم اين ماده نيست چون مسئوليت ثبت ازدواج و طلاق و رجوع قانونا بر عهده مرد است.

از جمله موارد ديگر ازدواج غيرقانوني ازدواجي است که اگر چه طبق قواعد شرع مقدس صورت مي‌پذيرد اما بنا به مصالحي از ديدگاه قانون مملکتي جايز نبوده و قبل از آن بايد سلسله مراتبي رعايت شود تا از ديدگاه قانون آن ازدواج نيز، صحيح باشد‌ وگرنه ازدواج شرعي صورت مي‌پذيرد اما زوج و زوجه و فرزندان آنها از مواهب قانوني حاصل از ازدواج بهره‌مند نخواهند شد و اين آغاز مشکلات عديده‌اي است.

از جمله موارد اين دست ازدواج‌هاي غيرقانوني ازدواج با اتباع بيگانه بدون اجازه دولت است. از لحاظ قانوني اين گونه ازدواج‌ها از آثار قانوني ثبت ازدواج از جمله صدور شناسنامه براي فرزندان و تابعيت زوجين در پي ازدواج و... برخوردار نيست.

بايد توجه داشت و در‌صورتي که چنين ازدواج‌هايي انجام شود اولين متضرران خود زوجين هستند که همچون ساير زوج‌ها نمي‌توانند از مواهب قانوني مترتب بر ازدواج بهره‌مند شوند.

مهم‌تر از اين وضع فرزندان حاصل از چنين ازدواج‌هايي است؛ طبق قانون براي فرزندان زوجين حاصل از ازدواج‌هاي غيرقانوني شناسنامه صادر نمي‌شود و فرزندان اين خانواده‌ها دچار بحران‌هاي متعدد مواجه مي‌شوند.

به همين ترتيب، استفاده از امکانات و حتي حقوق آموزشي و بهره‌مندي از سواد و تحصيلات چنين کودکاني با مشکل مواجه خواهد شد و کودکاني بي‌گناه، به واسطه اقدام ناآگاهانه يا غيرمسئولانه والدينشان به وادي پرتنشي براي زندگي خواهند افتاد.

طبق مقررات براي قانوني بودن ازدواج يک زن ايراني با مرد بيگانه، ضرورت دارد قبل از ازدواج به وزارت کشور مراجعه و مجوز لازم براي ثبت اين ازدواج اخذ شود؛ تنها در اين صورت است که زني که با مرد بيگانه ازدواج کرده، پس از ازدواج از حقوق قانوني برخوردار خواهد بود و با معضل بدون شناسنامه ماندن فرزندانش مواجه نخواهد شد.

بيشترين مورد ازدواج در اين نوع، ازدواج بين ايرانيان و مهاجران افغان است که بدون در نظر گرفتن سلسله مراتب قانوني صورت مي‌گيرد

شايان ذکر است که جاري کردن صيغه عقد براي موارد ازدواج با بيگانه بدون مجوزهاي قانوني، تخلف بوده و قانون با عاقداني که بدون مجوز وزارت کشور چنين ازدواج‌هايي را ثبت کنند برخورد قانوني جدي انجام مي‌دهد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
جدول پخش برنامه هاي شبکه «آي فيلم» و «شبکه نمايش»

درباره ما
Profile Pic
به نام خدا باعرض سلام این وبلاگ با هدف اطلاع رسانی و آموزش مباحث رایانه و پزشکی و تناسب اندام و... ایجاد شده است.که البته گاهی یادداشت های شخصی خود را نیز قرار خواهم داد. لطفاً با نظرات خود من را در جهت بهتر شدن ويلاگ ياري کنيد. *{ توجه: استفاده از کليه مطالب وبلاگ تنها با ذکر منبع مجاز مي باشد.} با تشکر
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • اخبار تلويزيون ديجيـتال

    اطلاعات جامع و به روز شبکه هاي ماهواره اي جهان

    آمار سایت
  • کل مطالب : 1205
  • کل نظرات : 276
  • افراد آنلاین : 92
  • تعداد اعضا : 781
  • آی پی امروز : 379
  • آی پی دیروز : 127
  • بازدید امروز : 749
  • باردید دیروز : 217
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 2,698
  • بازدید ماه : 2,698
  • بازدید سال : 78,631
  • بازدید کلی : 2,017,698
  • کدهای اختصاصی
    خرید عینک آفتابی
    وضعیت رتبه در گوگل